دلستون

نگفتنی های از دهان در رفته ی مصطفا
دلستون

نخلستون خونه ی نخلا ؛
دلستون آرامگاه منه.
________________

Home

صفحه اینستاگرام

کانال تلگرام

About

آدرس کوتاه شده برای لینک دادن در بلاگفا :

http://goo.gl/Rql0Wp

.

چه می‌توان کرد؟

سه شنبه, ۲۸ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۵۵ ب.ظ

امروز عصر خواهرم زنگ زد. خیلی کفری بود. کسب و کار اینترنتی کوچکی دارد. می‌گفت همین چند روز پیش یک میلیون تومان هزینه تبلیغات داده و همین که خواسته نتیجه بگیرد، اینترنت قطع شده و حالا حتی وصل هم بشود دیگر اثر آن تبلیغ از بین رفته. پرسید تو خبر نداری کی وصل می‌شود؟ گفتم حقیقتش امروز وزیر ارتباطات مملکت مصاحبه کرده و گفته بی خبر است!

به هرحال من فکر می‌کنم حداقل تا پایان مرحله سوم واریز، یعنی تا روز یکشنبه قطعا اینترنت وصل نمی‌شود. بعد از آن طی یک هفته ابتدا استان‌هایی که بچه‌ی خوبی بوده‌اند وصل می‌شوند و بعد از آن کم کم استان تُخس‌ها! 

اما باز ته دلم خالی است. یادم می‌آید فیلترینگ فیس بوک را هم گفتند موقتی است! یوتیوب و تلگرام را هم. و خیلی چیزهای دیگر که اول عجیب به نظر می‌آمد اما بعدها تبدیل به چیزی عادی شد. نه این که کلا همین وضعیت بماند، اما می‌ترسم هرگز به وضعیت سابق بر نگرد؛ آهسته آهسته مردمی که دست دولت در جیبشان را بر نتابیده بودند، به وصل شدن گوگل راضی شوند و آن بالایی ها این اتفاق را هم مثل واکسنی که آنها را نکشته و قوی تر کرده به فال نیک بگیرند. که نقطه ضعف جدیدی از مردم گرفته اند...

این چند روزه زیاد پرسیدم که چه می‌توان کرد؟ و خودم گفته‌ام هیچ! واقعا وقتی هر اعتراضی را یا جوگیرهای خودمان ( بی هدف و از سر نادانی) یا گماشته‌های آن طرف ( با هدف اخلال در امنیت) و یا گماشته‌های همین طرف ( با هدف اخلال در امنیت نمایی! ) به آشوب تبدیل می‌کنند چگونه می‌توان تصور کرد تصمیم غلط یکی از نمایندگان با اعتراض مردم بیچاره رو به رو می‌شود و آن مدیر تحت فشار دوباره بررسی می‌کند و اشتباهش را می‌پذیرد و تصمیمش را بر می‌گرداند؟ چهل سال این حکومت عمر دارد. کجا چنین شده؟

شما می‌توانید تصور کنید مثلا عده‌ای که زندگی و نان شبشان به اینترنت گره خورده بود الآن یک جا جمع شوند و به دولت اعتراض کنند؟ 

کسانی که فقط راه حل قانونی و پاستوریزه را قبول دارند، راه حل شما برای این مسئله چیست؟ از مجاری قانونی، فاصله‌ی مردم تا شورای عالی امنیت ملی چند فرد است؟ چند نهاد؟ چند ارگان؟ چند انتخابات؟ بگذریم از این که اعتراضات و تجمعات هم در قانون تعریف شده. اما در قانون جمهوری اسلامی ایران. نه قانون شفاهی ای که شما به آن قائلید و مبنای عملکردتان است! اما یادتان نرود توی این ماجرا چه خودی نشان دادید. گسست روانی‌ و بی‌اعتمادی‌ای که بین شما و مردم ایجاد شد در ذهن مردم می‌ماند...

مثل سهراب که آخرش باز می‌پرسید خانه‌ی دوست کجاست؟ ما هم آخر تمام حرفهای‌مان می‌پرسیم: چه می‌توان کرد؟ 

نظرات (۱۵)

  • سورمه بانو
  • من هم می ترسم. یادم هست زمانی که در بلاگ اسپات می نوشتم و بعد کل بلاگ اسپات و وردپرس فیلتر شد. فکر می کردم موقتی است و به نوشتن همانجا ادامه دادم تا اینکه بالاخره امیدم تمام شد و کوچ کردم به بلاگفا. 

    انقدر همه چیز در ابهام است که فعلا جوابی برای چه می شود کرد ندارم. شاید فقط باید روحیه خودمان را از دست ندهیم و در فضای واقعی دور هم جمع شویم و با هم حرف بزنیم. ارتباط دشمن افسردگی است.

    درباره وزیر ارتباطات هم دلم می خواهد از خجالتش در بیایم که ادبم دست و پایم را بسته.

    پاسخ:
    اگنی که دست و پامون رو بسته بیشتر حیاست تا ادب! وگرنه حرف بار بعضیا کردن بی ادبی نیست!
    نمونه ی این موقت به دائم ها زیاده. الان گفتی یاد مشکل بلاگفا هم افتادم که اول همه تینجا نوشته بودیم موقت ولی با از دست رفتن آرشیومون دیگه موندیم.چیزی که الان منو پنچر کرده اینه که دیگه چی میتونه اتفاق بیفته؟ یعنس گام بعدیشون چی میتونه باشه؟ قطعی پیامک؟ کلا تلفن ها؟ بعدش چی؟ تا کجا پیش میرن؟ .. 

    به نشانه اعتراض برو سایت وزارت ارتباطات و صفحه رو هی رفرش کن به دوستاتم بگو برن اینم لینکش: https://www.ict.gov.ir

    پاسخ:
    کام ان!! 
  • سورمه بانو
  • انگار جنگزده ایم و خودمون خبر نداریم

    پاسخ:
    خودشون که همیشه میگن جنگ فقط توی جبهه نیست! ما منظورشونو درست نمیگیریم! 

    حتما تا کره‌ی شمالی دیگه. (در ادامه‌ی جوابت به کامنت اول)

     

    + دقیقا همین اصطلاح اول اونایی که بچه خوبی بودن وصل می‌کنن رو عصر داشتم به دوستم می‌گفتم.

    پاسخ:
    حالا وصل کنن ماکه بخیل نیستیم! ولی احتمالا استان ما )فارس( اگه رفوزه هم نشه اون ته کلاس با تک ماده قبول شه! 

    ما هم بعد از شما احتمالا از آخر دوم بشیم. ((:

    پاسخ:
    نایب قهرمان:))

    ای لعنت عالم بهشون ، کلی دانلود مقاله و ترجمه و سمینار دارم هیچ غلطی نکردم 

    بعد تازه فهمیدم برا کوچیک ترین کارامونم به سرچ محتاجیم 

    فقط زورشون به اینترنت رسید :/ 

    زنداداش مظلوم منم اینستا کسب و کار اینترنتی داره ، یه ریال از این اینترنت درآمد کسب میکرد

    پاسخ:
    همون که اول گفتی
  • بانوچـه ⠀
  • دیکتاتوری محضه
    پاسخ:
    اصلا مرزهای دیکتاتوری رو جا به جا کردن! 
  • شاهزاده شب
  • هی تو مغزمون کلی جمله میاد، هی حرص میخوریم ، هی غصه میخوریم، هی اعصابمون خورد میشه، هی قلمبه میشه ته دلمون هی ....

    پاسخ:
    و تهشم هیچی نمستونیم بگیم
  • منتظر اتفاقات خوب (حورا)
  • از همون اولش فکر می‌کنم وقتی می‌گن به تدریج همه چیز مثل سابق می‌شه یعنی به تدریج وانمود می‌کنیم همه چی داره مثل سابق میشه ولی بعضی چیز‌ها این وسط جا انداخته می‌شن! 

    به مرگ بگیر که به تب راضی بشه!

    پاسخ:
    دقیقا شگردشونه

    چقدر ماها گناه داریم، اسیر شدیم جایی که نه میتونیم بریم نه میتونیم توش ادامه بدیم، اخه کی فکرش رو میکرد بخوان با قطع چند روزه‌ی نت کنترلمون کنن؟! 

    اعتراض؟ من برام سئواله که چطوری موقع انقلاب اعتراضات اشوب نبود و یه حرکت انقلابی بود ولی حالا شده آشوب و همش کار خارجی هاست؟:(

    پاسخ:
    چون این نظام مال امام زمانه و هرکی ناراضیه داره با خدا میجنگه! 

    من دارم فک میکنم اینترنت ماهواره درست کنن 

    وسایلاشو از کجا بیارم :| 

    پیام رسانای داخلیمونم خیلی معرکست...  موتور های جستجوی داخلی که خوابشون برده میگی اینو سرچ کن میگه بیخیال نمیاره

    پس من چکار کنم... 

    پاسخ:
    حالا با موتور جستجوی داخلی نتایجو هم بیاره سایت مورد نظرو میزنی باز نمیکنه! 

    همه جای دنیا، اعتراض میشه. از فرانسه گرفته تا لیبی. خیلی شیک و شکیل هم برگزار میشه. مردم میان، حرفشونو میزنن، طالبِ خواسته‌هاشون هستن و تمام. نمیدونم این آزادی‌ای که میگن، کجای سرزمین من وجود داره که من نمی‌بینمش؟!

    الان توی خیابونای مشهد، هر ده قدم، گارد محافظتی گذاشتن. دیگه سرباز و بسیجی و سپاهی و بچه‌های بالا، بماند. نمیتونیم جُم بخوریم. هیچ کاری نمیشه کرد. همینطور هی میزنن تو سرمون و هیچ کاری نمیشه کرد...

    پاسخ:
    اینا به خاطر امنیته. حالا امنیت ما هم نشد امنیت خودشون. چه فرقی میکنه؟ ما و اونا نداریم! 

    و چقدر شیوه‌ی کثیف و حقیرانه‌ایه !

     

    پاسخ:
    بهشون میاد! 
  • خانوم ِ لبخند:)
  • گیر افتادیم تو قفس... بال پروازمونو شکستن دارن باهاش پز هم میدن.

    پاسخ:
    بال برای پرنده خطرناکه. میره توی آسمون طعمه ی پرنده ی شکاری یا صیاد میشه. پرنده توی قفس امنیتش بیشتره! 
  • پرینازم ...
  • سلام این متنوخیلی دوست داشتم بخشای زیادیش حرفای دلم بود که ته نشین شده بود  

    البته این متن بیانش خیلی قوی تربود

     

    میدونیدجالب کجاست؟واسه ماجرای تلگرام میگفتن مردم خودشون درخواست دادن جلوی فسادروبگیریم!

    میگفتن مثلا به درخواست مردم وشکایات مردم....ازتلگرام که تودادگستری ثبت شده قطع کردیم

    الانم تعداد کسایی که میگن چه بهترکه قطع شد!تک وتوک داره زیادمیشه

    احساس میکنم حرصمو دارن درمیارن

    میگم نکنه بااستنادبه همیناشوخی شوخی جدی واسه همیشه قطع شه

    وزیرارتباطاتمون بایدم بی اطلاع باشه 

    چون انقدر درگیر خواهرزن وباجناقه

    ودرگیرمناظره ولایو واسه اثبات اینکه اونا دزدنیستن

    یااگه هستن هم به واسطه هوش خودشونه به من ربطی نداره

    ازخداشم باشه چندروزی مردم دسترسی نداشته باشن ازسرهمه بیفته

     

    وقاحت و رندبودن هم حدتعریف شده ای داره

    اینااون حدرو گذروندن

    بااین کارا به قول شماگسل بی اعتمادی گسترده تر میشه ومیره که زمینه ساز یه زلزله بزرگ باشه

    واسه اون هزینه تبلیغات خواهرتون خیلی حرصم گرفت دلم سوخت 

    تواین کشور

    ادم حس میکنه توزندانه ،زیرتیغه

    این وعده خداست که ظلم پایدارنمیمونه....

     

    پاسخ:
    خیلی ممنون از توجهتون
    البته من فکر می‌کنم اون افرادی که میگن چه بهتر بیشتر منظورشون این باشه که قطع شدنش یه سری تلنگر ها زد و یه چنین تایم اوتی مزیت هایی هم داره. البته احتمالا اکارشون با نبود اینترنت زار نیست مثل خیلی از ماها
    درمورد اون هزینه ی تبلیغات، این یه نمونه کوچیکشه. خیلی از کشوذا دارن چند ده یا چند صد میبیونی ضرر میدن... 
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">