دلستون

نگفتنی های از دهان در رفته ی مصطفا
دلستون

نخلستون خونه ی نخلا ؛
دلستون آرامگاه منه.
________________

Home

صفحه اینستاگرام

کانال تلگرام

About

آدرس کوتاه شده برای لینک دادن در بلاگفا :

http://goo.gl/Rql0Wp

.

ماجرای بنزین(3) - علی بابا !

يكشنبه, ۲۶ آبان ۱۳۹۸، ۰۶:۰۱ ب.ظ

نیم ساعت پیش بود که توی این بی خبری و سکوت، صدای نوتیفیکیشن (معادل فارسی اش را نمی‌دانم. یادآور؟ گوشزد کن؟..) گوشی ام را شنیدم. نگاه کردم دیدم پیامکی است از طرف سایت علی بابا! که نوشته بود سایت ما بسته نیست و لینک سایتش را داده بود! این اتفاق چند فکر همزمان را به ذهنم آورد.

اول این که چنین پیامکی به طور ضمنی ممکن است ناقل این پیام باشد که مدتی که این وضعیت اینترنت برقرار است قرار نیست خیلی هم کوتاه باشد!

دوم این که چرا یک سایت در وضعیتی که همه‌ی مردم و اغلب سایت‌ها با مشکل جدی مواجه هستند، حاضر است خود را از بقیه جدا کند و همچنان فقط به فکر کسب و کار خودش باشد؟ این نوعی بی اخلاقی است. در وضعیتی که سایت‌های کوچکتر یا دچار مشکل شده‌اند یا امکان چنین اطلاع رسانی را ندارند از فرصت عملا سوء استفاده کنی! )دقت کنید قطعا ارسال چنین پیامکی چیزی نیست که با مبلغ معقولی بتوان انجام داد و هر سایتی بتواند انجام دهد! چون ظرفیت چنین کاری محدود است و قطعا روابط و اتصالات قوی می‌خواهد1...)

سوم این که کلمه‌ی«علی بابا» در فرهنگ مردم عراق به طور کنایی به دزد ها ابلاغ می‌شود! )احتمالا اشاره به داستان علی بابا و چهل دزد بغداد) و تقارن این حرکت این سایت و ای این اصطلاح به نوعی جالب بود!

چهارم این که اگر قرار بود در وضعیت اضطراری به جایی برسیم که فقط سایت‌های خودی بتوانند فعالیت کنند، دیگر چرا در حالت معمول فیس بوک و توییتر و... را به بهانه‌های امنیتی از قبیل هدایت اغتشاشات و.. فیلتر می‌کنند؟ خیلی راحت در حالت عادی همه چیز را رها کنند! اینها که قدرت (و البته پررویی لازم) را برای از کار انداختن 99% دسترسی به اینترنت در زمان لازم را دارند!

و مورد آخر این که چند هفته پیش در اتفاقی مشابه، کلیه‌ی سایت‌های اشتراک گذاری فیلم را غیر فعال کردند جز چند تا سایت خودی. تا کم کم سایت‌ها هرکدام به خواسته‌هایشان تن دادند یکی یکی دوباره فعال شدند.(این جمله‌ی آخر نیازمند منبع موثق است). آیا این ها به این معنی است که آهسته آهسته نوعی اینترنت میلی را به ما تحمیل کنند و مثل گوسفند برای محل چرایمان محدوده تعیین کنند؟

 

1) بعدا از طریق دوشتان فهمیدم به این محدودی هم نیست و سایت های دیگر هم می‌توانند از طریق شرکت‌های ارائه دهنده خدمات پیامکی این کار را انجام بدهند. پس این بند را تقریبا نادیده بگیرید! 

نظرات (۱۲)

من همه ی کارام مونده و سایت دانشگاه ها وا نمیشه خیلی ناراحتم:(((

پاسخ:
یکی رو هم خارج از ایران نداریم اینجور مواقع یه همچین کارضروری رو بسپریم بهش 
با همون فرد خارج از ایرانم با اینترنت باید تماس گرفت یا براش مدارک و اطلاعات و اسکن فرستاد
پاسخ:
نمیدونم شاید تلفنی چیزی بشه. حالا ایشالا زود باز میشه

واکنش مناسب مردم به این اوضاع چیه به نظرتون ؟ چطور باید این اختناق رو کم کنیم ؟ما همه ش داریم بیشترش میکنیم 

پاسخ:
ببین وقتی با یه آدم غیر منطقی بحث میکنی، دیگه مهم نیست چقدر تو منطقی باشی! 

علی بابا قبلش هم یه نسخه با پسوند aero داشت که باز میشد. اما اون پیامک برای منم اومد، بنظرم علی بابا خب حقشه. یه هولدینگ خصوصیه که خیلی بازحمت گنده شده و الانم ۹۵ درصد کل بلیتهای پرواز های داخلی رو میفروشه، و پشتیبانی ۲۴ ساعته داره. چون این همه ادم لنگ میمونن. قاعدتا برای کسب و کارشون ارزش قائلن که این هزینه رو کردن. این صرفا درمورد علی بابا بود، ولی در کل با این قطعی ، کسب و کارهای اینترنتی بشدت ضرر میکنن، گناه دارن. 

اینترنت هر کشور دست وزارت دفاع اون کشوره و حتما میل حکومت روی چگونگی دسترسی اثر لحظه ای داره. و صددرصد هم تصمیم گیرندگان، آدمهای بااطلاع و کاربلدی در این زمینه نیستن. پس چه انتظاری میشه داشت؟

پاسخ:
ببین در این که این قطعی خیلی از کسب و کارها رو می‌خوابونه که شکی نیست. ولی آیا همه این کسب و کارها چنین پولی و چنین نفوذی دارن که  همچین کاری بکنن؟ تازه این فقط توی یه حوزه است! بی شمار کسب و کار وجود داره که ممکنه این چند روز قطعی اثرای جبران ناپذیری روشون بذاره... حالا البته من زیاد هم توقعی ندارم کسی که قدرت و نفوذشو داشته باشه بیاد کار اخلاقی کنه توی این مملکت ما! علی بابا بهونه‌ای شد برای این که حرفامو بزنم
ضمنا جدا از کسب و کارها، خیلی از افراد هم زندگیشون مختل شده. یکی سفر ضروری داشته نتونسته بره. یکی تایمش برای اپلای داره میگذره و یه ایمیل نمیتونه بفرسته ‌‌( درمورد این اگه راهی بلدی بگو دکتر! ) یکی روز عروسیش بوده توی این ترافیکا مهموناش نتونستن بیان میلیونها مخارجش هدر رفته. یکی نتونسته بارشو ببره میدون تره بار حاصل ماه ها تلاشش داره خراب میشه و خیلی مثال‌های بدتری که شاید الان به ذهنمون نرسه! 
درمورد تصمیم گیرندگان که گفتی، اینهمه بودجه و مخارج دارن. مشاور استخدام کنند! اما به نظرم این درست نیست که این حرکتشون رو به یه اشتباه از سر ناکار بلدی تقلیل بدیم! فهمیدن چنین مخاطراتی تخصص نمیخواد!

علی بابا قاصد و اسنپ همه برای من پیام دادند که فعال شدند ..

کاریش نمیشه کرد فعلا 

ولی احساس امنیت مهم تر از وجود امتیت است ...الان شاید امنیت وجود دارد ولی احساسش نه 

پاسخ:
امنیت هزاران وجه داره. یکیش امنیت در برابر تجاوز بیگانگان یا هرج و مرج داخلیه. متاسفانه آقایون قائل به چیزی جز این نیستن.. 
  • منتظر اتفاقات خوب (حورا)
  • روبیکا هم واسه من پیام داد! ولی اپ کار نمیکنه بازم!

    راستش فکر اینکه نتیجه اعتراضات یا فیلتر تلگرام میشه یا بسته شدن اینترنت در عین گریه‌آور بودن خیلی خنده‌داره این حجم از نتیجه بخش بودن اعتراضات!

    پاسخ:
    من فکر میکنم مردم اونقدری که دولت ترسیده عصبانی نبودن! اما یه جورایی لجشون رو در آورد دولت.
    من همین یکی دو روز دیگه بریدم! روند مطالعه و درس خوندنم خیلی به تلگرام و اینترنت وابسته بود... 
  • منتظر اتفاقات خوب (حورا)
  • ما دو تا پروژه داریم که مسلما جفتش وابسته به دسترسی به اینترنت و علی الخصوص سایت‌های خارجیه! کارهای گروهیمون و حالا یه جوری رو به راه می‌کنیم! ولی واقعا نمی‌دونم تکالیف رو باید چطوری انجام بدم!؟
    پاسخ:
    هی که میگذره جنبه های بیشتری از تبعات قطعی اینترنت و لنگی کارمون رو میفهمیم... 
  • פـریـر بانو
  • نظری در مورد علی بابا ندارم. خیلی سایت‌ها این‌چنین پیامی رو دادن و فعالیتشون رو مثل گذشته دارن ادامه می‌دن یا گفتن فعلا دسترسی‌ها محدود شده و از صبوریتون متشکریم. 

    اما در مورد خط‌های پایانی... متاسفانه من هم دارم به همین نتیجه می‌رسم! فکر کنم قراره حصار بکشن دورمون! :/

    پاسخ:
    حصار رو تنگ تر کنند درواقع! 

    اگه اینا به مشاور ِ متخصص اعتقاد داشتن که اصن این طرح رو اینجوری اجرا نمیکردن. اینا توی سیاست، برای اجرای طرح اقتصادی، احتیاج به مشاور اقتصادی ندارن. چون اصلا از این منظر قرار نیست اجرا بشه. همونطور که الان داریم میبینیم.

     

    + درمورد اون ایمیل و اپلای، دارم سعیمو میکنم. امیدوارم کلا نت زود وصل شه ولی احتمالاتو درنظر بگیریم :-/ شاید به این زودیا نشد

    پاسخ:
    تو میتونی! تو دوستای خوبی داری!:))
    حداقل تا شنبه هفته دیگه نمیشه. حداقل

    ظرفیت محدود نیست توی چنین شرایطی برای ارسال اس ام اس حداقل. موضوع اینه که هر وب‌سایت و پلتفرمی که سرورش توی ایران بوده الان آپه و داره کار می‌کنه. پنل‌های اس ام اس هم از این قضیه مستثنا نیستن. مثلا ما امروز تونستیم به همه مشتریامون اس ام اس بدیم که این چند روز به خاطر اختلال در اینترنت نمی‌تونیم خدمات‌رسانی درستی داشته باشیم! :))

    پاسخ:
    واقعا؟ من فکر میکردم توی چنین شرایطی ارسال پیام خیلی کنترل شده باشه. در واقع باید هم باشه! :|

    نه اینطوری نیست. البته ما به لیست مخاطبینمون و درواقع کاربرای سایتمون اس ام اس دادیم، ولی خب خط ارسالی تبلیغاتیه و احتمالا برای ارسال انبوه هم مشکلی نباشه. اما اینم بگم که نهایتا به حدود ۳۰ درصد کاربرا اس ام اس ارسال نشد اون‌طور که توی پنل اس ام اس گزارش شده بود.

    پاسخ:
    اوهوم. فکر کنم باید یه تجدید نظری توی بعضی قسمتای پستم بکنم. ممنون که گفتی :)
  • سایت تفریحی و سرگرمی چفچفک
  • چه وضعیت بدی شده داداش
    انشالله خیره
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">