دلستون

نگفتنی های از دهان در رفته ی مصطفا
دلستون

نخلستون خونه ی نخلا ؛
دلستون آرامگاه منه.
________________

Home

صفحه اینستاگرام

کانال تلگرام

About

آدرس کوتاه شده برای لینک دادن در بلاگفا :

http://goo.gl/Rql0Wp

.

ماجرای بنزین(1) - حکومت نظامی

شنبه, ۲۵ آبان ۱۳۹۸، ۰۷:۴۵ ب.ظ

حکومت نظامی تصمیم حکومت برای کنتل حضور یا عدم حضور مردم در معابر عمومی و در کنار یکدیگر است تا از این طریق جلوی هم اندیشی و هم افزایی اعتراضات آنها گرفته شود. این روزها با حضور فن‌آوری هایی جدید، راه و روش ارتباط مردم نیز تغییر کرده است و گرد هم جمع شدن‌ها بیشتر از این که کف خیابان باشد در شبکه‌های اجتماعی است. امروز که به خاطر اعتراضات، اینترنت از پیش از ظهل در استان فارس )حداقل در شهر ما که اتفاقا محل اعتراض هم نیست) قطع شده، در می‌یابیم که حکومت نظامی ابزار حکومت‌ها برای سرکوب است. نه پهلوی و جمهوری اسلامی می‌شناسد نه فلان رئیس جمهور و بهمان حزب..

 

پی نوشت: الآن که اینترنت بعد از ساعت ها باز شده فسط سایت‌های داخلی باز می‌شود. نه شبکه های اجتماعی و نه حتی گوگل!

بعدا نوشت: الان ساعت 00:07 است. یک ساعت بعد از نوشتن این پست حتی همان داخلی ها هم باز نمیشد. آنتن شبکه هم رفته بود. الان دوباره نصفه و نیمه باز شد! جمهوری اسلامی دارد خوب خودش را نشان می‌دهد! 

  • مصطفا موسوی

قطعی اینترنت

نظرات (۷)

سلام 

اره والا اصلا خراب کردن همه چیز ، گوگل هم فعلا از کار افتاده 

داداش از شبکه های اجتماعی داخلی مثل سروش خبری نداری اونا هم از کار افتادن؟

پاسخ:
نه والا هیچ کدوم رو الان نصب ندارم

اینترنت اصفهان که قطع نبود اما راه ها مسدود شده دوستم از صلح تو ماشینش گیر کرده وسط اتوبان !

پاسخ:
خیلی از شهر ها اینجوری بودن. شیراز هم همینطور

اینترنت ملی!

پاسخ:
میلی! 

مکان چت جدید ، چت اپلیکیشن دیوار :-))

پاسخ:
من داشتم به کلش آو کلنز فکر میکردم:))

برا مام همین الان اینجوری شد! به لطف پست شما فهمیدم جریانش چیه و سایتای ایرانی رو چک کردم و دیدم بله اونا میاد. 

نمیفهمم، مام یه شهرستان کوچیک دورافتاده ایم که توش خبری نیس، اخه چرا؟ فک نکنم همه جا اینجور شده باشه، شده؟

پاسخ:
والا خبر ندارم. ولی میدونم که شهرای بزرگ خیلی راه بندون و شلوغ کاری شده. مخصوصا شیراز

سلام آقا مصطفا

بحثم در مورد این قضیه ی خاص نیست ـ قضیه ای که در پی اش بعد از مدتها پایم به کافی نت باز شد! اشاره به یک بحث مبنایی است که البته نمی دانم شما مخالف آن هستید یا نه.

"حکومت نظامی" هم مثل جنگ است؛ نمی شود گفت خوب است یا بد و نمی توان اجرای آن را نشانه ی خوبی یا بدی یا مشابهت حکومتها دانست. امیرالمؤمنین علیه السلام می جنگیدند؛ معاویه هم می جنگید. همان طور که قطعاً هر دو در محدوده ی حکومت خودشان محدودیت هایی برای مردم درست می کردند. درست است که حکومت مشروع هم حق هر کاری را ندارد؛ اما مبنای مشروعیت حکومتها جای دیگری غیر از جنگ و صلح و حکومت نظامی و... است. حکومت نامشروع، جنگ و صلحش هم نامشروع است اما حکومت مشروع، ممکن است هم جنگ و هم صلحش مشروع باشد. می توان از این بحث کرد که این کار در این موقعیت درست است یا نه؛ اما به نظرم نمی شود با شباهت ظاهری برخی کارها، بر کل حکومتها حکم واحد داد.

پر حرفی ام را ببخشید.

پاسخ:
سلام. آقا مهدی. گزاره ی کلی که درموردش صحبت کردید درست است اما مصداقی که آوردید اشتباه است. وگرنه همین حرف را می‌شود درمورد ساواک و زندانی سیاسی و تفتیش عقاید و خیلی چیزهای دیگر هم زد؛ که حکومت حال حاضر در مقام حرف مخالف آن است و در عمل در آن استاد است! این حرف را درمورد شکنجه هم می‌شود زد! درمورد خیلی چیزهای دیگر...
دیشب که سه چهار ساعتی آنتن‌ها قطع بود و از نگرانی مسافری که در راه داشتیم و از نگرانی این که مادرم ناگهان حالش بد شود باید چه کنیم حالم بد بود؛ شاید اولین بار یه طور جدی به رفتن از این مملکت فکر کردم. وقتی آنقدری در انحصار قدرت زیاده روی کرده اند که اختیار همه چیز، حتی گوشی موبایل ما هم دست آن‌ها است، دیدم هیچ اعتمادی به این‌ها نیست. که پس فردا برای حفظ قدرتشان هر کاری کنند... 

ممنون از توجه تان

شاید با توجه به فشاری که گفتید دیشب تحمل کردید (و واقعا هم سخت است) شرایط برای بحث چندان خوب نباشد...

فقط یک نکته: همان طور که در زندگی شخصی انتخاب بین بد و بدتر خیلی سخت تر از انتخاب بین بد و خوب است، در تصمیمات حکومت هم قضیه همین است. درست است که قطع اینترنت و... سختی و زحمت دارد اما وقتی در عمل مجبورید ـ گرچه می شد مجبور نشوید ـ به انتخاب بین آن و مشکلات بزرگتر چاره چیست؟

موفق باشید

پاسخ:
نود درصد بحث من سر همون جمله معترضه ای بود که گفتید. حکومت و دولتی کارش درسته که خودش و مردمش رو به دردسر ننداره. وگرنه چه هنری داره که انقدر بر سر مردمش منت داشته باشه؟
البته ده درصد بحثم هم برمیگرده به اخلاق حکومت توی شرایط بحرانی. که البته از اخلاقش توی شرایط عادی هم میشد خیلی نتیجه ها رو گرفت! 
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">