دلستون

نگفتنی های از دهان در رفته ی مصطفا
دلستون

نخلستون خونه ی نخلا ؛
دلستون آرامگاه منه.
________________

Home

صفحه اینستاگرام

کانال تلگرام

About

آدرس کوتاه شده برای لینک دادن در بلاگفا :

http://goo.gl/Rql0Wp

.

حلال‌زاده

دوشنبه, ۱۸ خرداد ۱۳۹۴، ۱۲:۲۹ ب.ظ
از ویژگی‌های خاص ایام امتحانات این است که آدم به جای نشستن پای اینترنت و موبایل و فیلم و ... مجبور می شود یک جای خلوت بنشیند که عملا خودش باشد و خودش. و ماحصل این خلوت، هجوم انواع افکار و تخیلات به ذهن آدم است! من خودم به شخصه خیلی از نوشته‌ها و شعر‌هایم را مدیون این ایام هستم. البته همیشه فکر و خیال‌هایی که ذهن آدم را مشغول می کند به لطافت شعر نیستند و گاهاً خیلی هم مسخره و خنده دار می شوند! مثلا یکی از سوال‌هایی که این توی همین روز‌ها ذهن مرا به خودش مشغول می‌کند این است که چرا می گویند حلال‌زاده به دایی‌اش می‌رود؟ در حالی که اگر بچه‌ای زبانم لال حلال زاده نباشد باز هم مادرش همان و بالتبع دایی‌اش هم همان دایی است! پس حلال‌زاده بودن این وسط چه تأثیری می‌گذارد؟! ممنون می‌شوم اگر پاسخ را می‌دانید با ادله‌ی محکم بیان کنید بلکه ذهن ما هم آزاد شد. با تچکر :|

بعدا نوشت 2 : دوستان! دوستان من! مشتلق بدهید. ما در این ماجرا تنها نیستیم! این یک ، دو ، سه ، چهار عکس را ببینید!
بعدا نوشت 2 : تنها جوابی که به ذهنم زد و کمی به واقعیت نزدیک بود این بود که خدایی نکرده حلال‌زاده نبودن یک پسر از لاابالی بودن مادرش نشأت می گیرد و احتمال این که مادر خودش هم حلال‌زاده نباشد بیشتر می شود. و همانطوری که می دانید اگر مادر حلال‌زاده نباشد ژن مشترکی با برادرش نخواهد داشت و بچه به دایی اش نمی رود! خب فکر می‌کنم کمی به حقیقت نزدیک شدیم!  اما نمی‌خواهم این بحث را ادامه دهم چون شنیدن این کلمه حس منفی می دهد!
  • مصطفا موسوی

افاضات

نظرات (۱۹)

منم مطالب خوبی به ذهنم میرسه زمان امتحانات :دی


در جواب سوال عجیب غریبتون هم چی بگم والا 0_0

پاسخ:
بعله !
  • نیمه سیب سقراطی
  • + به به خونه تکونی مبارک ، درست مثه ورژن بلاگفایی ـش شده اینجا ^_^

    + من موندم چطوری رسیدین به این سوال ؟! جرقه ش چی بوده ؟! :))
    ولی "شنیدم" مستند دینی داره ! 
    پاسخ:
    ممنونم:)
    نه من فکر می کنم یه جور شوخی یا یه جور طنز وجود داشته باشه این وسط!
  • خانم گلآبی
  • خواست خداست --__--
    پاسخ:
    تا حالا اینجوری قانع نشده بودم
    با همچین سوالی وسط این ایام فکرم مشغول شد :|
    اگه معدلم 20 نشه تقصیر دلستونِ! مطمئن باش شکایت میکنم :دی
    پاسخ:
    وای؟ ( این وای فارسی نیستا! why? ) :دی
  • خانم گلآبی
  • -__- یعنی بلاگفا درست بشه برنمیگردین اونجا ؟ من منتظر اونم ! اینجا محل گذره !!! خخخخ
    اگر بلاگفا درست شد و دوستام برگشتن که هیچ، وگرنه میام سمت شما :) فقط یه سئوال ، امکان انتقال مطالب به بلاگ هست نه ؟!
    پاسخ:
    آره از طریق نرم افزار مهاجرت که خود بیان داره میشه به جز بلاگفا از بقیه ی سرویس ها مطالب رو با کل نظراتش انتقال داد!
    من احتمالا همینجا بمونم. و فوقش هر مطلب که بذارم لینکشو توی بلاگفا هم میذارم!
    خیلی سوال عمیقیه الان من درگیرش شدم :| 
    پاسخ:
    از هرکی می پرسم تا یه ماه خواب نداره!
  • اقای روانی
  • این شعرایی که ادم تو جزوه می نویسه ،یا دلنوشته های لای کتابا اینا یه چیزای دیگه است
    پاسخ:
    آره مثل موهای آدم که توی خواب خودش حالت می گیره!
    به نظرت ما تو یه حوضی که پر از شکلاته غرق میشیم؟شکلات مایع.
    منم به این سوال خیلی فکر میکنم.
    پاسخ:
    من یکی که غرق نمیشم! به دلیل خاصیت بالونی :|
  • ایزابلا ایزابلایی
  • برای اینکه زیرا
  • خانم گلآبی
  • نفرمودید نرم افزارشو از کجا گیر بیارم جناب:|
    پاسخ:
    فکر می کردم یه جستجو توی گوگل بکنید دیگه! توی خود سایت بیان هم جستجو کنید میاد. اصلا بفرمایید این لینک مطلبش:
    http://mohajer.blog.ir/page/download
    منتهی فکر کنم بلاگفا و بلاگ اسکای رو هنوز نداره :|
    :))) چه باحال! حتما بعد از امتحانات میرم دنبالش :))
    پاسخ:
    حالا دنبالش دیگه نرید !
    من انقدر از تنها شدن با خودم میترسم که نگو و نپرس، با اینحال بقول خودت عالمی دارد سرشار از هجوم تخیلات !

    این اصطلاح حلالزاده که به داییش میره مثله خیلی از اصطلاحات ما جنبه  معنایی داره، چون تا جایی که من تجربه داشتم، اونقدری که مادر، خانواده مادر و ریشه و اصالت و طرز تفکر و عقاید و اعتقاداتش روی خلق و خو و تربیت و بینش فرزند تاثیر داره ، پدر و تفکراتش تاثیر ندارند، نه که نداشته باشند نه منظورم اینه که قدرت و قوت تاثیر مادر بر جهان بینی فرزند خیلی بیشتره(توجه شود به مواردی مانند زبان مادری، سرزمین مادری و ...) و دایی نمادیه از خانواده و اصالت و بینش مادر....
    ولی خب در نهایت حلال زاده و حرام زادگی هم میتواند اشاره ای باشد به طینت پاک و یا بد فرزند که از پاکدامنی یا به گناه آلوده شدن مادر نشات می گیرد:)

    این بود ادله محکم من! البته هیچ اصراری در تحمیل عقایدم ندارم:)
    پاسخ:
    نه دیگه نشد. شما سوالو نگرفتی!
    اینو منم کاملا قبول دارم که تاثیر خانواده ی مادری و مادر بیشتره. خب بچه بیشتر با مادرش هست و از طرفی هم یه خانواده بعد از شوهر دادن یه دختر بیشتر باهاش تعامل دارن تا بعد از زن گرفتن پسرشون. و از طرفی معمولا عروس ها هم با خانواده شوهر کمتر راحتن تا خانواده ی خودشون و ... و این میشه که تاثیر خانواده ی مادر بیشتره.
    اما سوال من اینه که اگه بچه حلال زاده باشه همون مادر و خانواده رو داره که وقتی حلال زاده نباشه! اوکی؟!
    راستی به بیان خوش اومدی:)
    خسته نشی اینقدر درس میخونی :)
    پاسخ:
    من دیفالتم خسته ست !
  • زهرا خسروی
  • حتی صدای حرکت پاهای مورچه جان ها میشود زیباترین آهنگ روز(:همه یمان همین وضع را دچاریم ناجور(!)
    پاسخ:
    صدای پای جانوران!
  • فاطیما کیان
  • تا حالا بهش فکر نکرده بودم ولی عجب فکر جالبیه و پیدا کردن منشا این ضرب المثل باید خیلی هیجان انگیز باشه که فکر رو اینقدر درگیر خودش میکنه , تو امتحاناتتون موفق باشید ,این روزهای این سبکی هم میگذره ولی نوشته های توی این زمان های حیاتی , واقعا یک چیز دیگه اند
    پاسخ:
    آره باید به دوستای جامعه شناس و ایضا فقه دان بگیم رساله ی دکتری شون رو در این مورد بنویسن!
  • سُر. واو. شین
  • پاسخ اینه که این حرفم مثل هزار تا حرف دیگه که "میگن" مهمله ! :D

    یه نگاه به ژنتیک سال سوم دبیرستان (پایه ای ترین و پیش پا افتاده ترین مباحث ژنتیک) بندازین قشنگ دستتون میاد که همه چیز به احتمالات بستگی داره و هیچ قطع و یقینی وجود نداره. حتی خود مادر هم ممکنه تو خیلی از صفاتش هیچ شباهتی به داداشش نداشته باشه. اصلا نمیشه حکم داد. 
    پاسخ:
    نه، بحث این نیست که حلال زاده "حتما" باید به داییش بره یا نه. بحث اینه که حلال زاده بودن این وسط توی هیچی ( حتی همون احتمالات) تاثیری نداره و همون قوانین و با همون درصد ها در صورت حلال زاده نبودن هم همون اندازه صادقه!
    به جز این که همون استدلال آخر رو بکنیم که کمی مربوط باشه!
    این ضرب المثل ریشه روایی و دینی داره. خیلی جالبه این همه ذهنتونو مشغول کرده!
    رسول خدا(صلی الله علیه آله و سلم ) فرمودند : 

    اختاروا لنطفکم فان الخال احد الضجیعین 

    براى نطفه هاى خود جایگاه مناسبی اختیار کنید که دائی در خصوصیات فرزند موثر است همان طوری که دو همخوابه در خصوصیات فرزندانشان موثرند .

    در خبرى دیگر آمده که فرمود: 
    تلاش کنید براى نطفه هاى خود کشتزار صالحى انتخاب کنید و نزدیکان او را هم در نظر بگیرید زیرا فرزندان شبیه به دائى ها هستند .
    پاسخ:
    اولا مه ذهنمو مشغول نکرده، بیشتر یه شوخی بود این پست.
    ثانیا باز توی این حدیث هم بحث «حلال زادگی»‌ مطرح نیست!
    من راجع به این موضوع زیاد فکر کردم . برادر خودم رو با دایی هام مقایسه کردم . اخلاقش که با زنش خیلی مهربونه به دایی هام رفته
    . ی مدت اذیت میکرد مارو.....همیشه میخواستم بدونم چرا این طوری شد .البته دوستای بد این طوریش کردن اما بعدا مادرم گفت یکی از دایی هام هم جوونیهاش این طوری بوده . فکر میکنم ی بخشش ژنتیکه و ی بخش بزرگترش لوس کردن مادرها و تربیت غلط اما همه شون حلال زاده اند . حلال حلال 
    پاسخ:
    حالا چون با زنش خوبه اذیت میشدید؟!
    یا خدا این واسه چند سال پیش بوده ولی یه نکته ای بگم.
    حرام زاده : فرزندی که از راه حرام به دنیا اومده
    زنا زاده : فرزندی که از راه زنا به دنیا اومده.

    فرزندی که از رابطه زنا به دنیا میاد هم حلال زاده محسوب میشه ولی فرزندی که از راه حرام به دنیا میاد حلال زاده نیست.
    مثل فرزندی که نطفه در زمان حائض بودن زن تشکیل شده
    چه اون زن با شوهرش بوده یا با کس دیگر

    پاسخ:
    نشنیده بودم همچین چیزی
    ولی ترجیح میدم روی تعریف قبلیم بمونم:|
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">