دلستون

نگفتنی های از دهان در رفته ی مصطفا
دلستون

نخلستون خونه ی نخلا ؛
دلستون آرامگاه منه.
________________

Home

صفحه اینستاگرام

کانال تلگرام

About

آدرس کوتاه شده برای لینک دادن در بلاگفا :

http://goo.gl/Rql0Wp

.

جوان گرایی

جمعه, ۱۵ آذر ۱۳۹۸، ۰۳:۰۰ ب.ظ
اصرار بر جوان‌گرابی، مثل اصرار بر وزیر زن داشتن در کابینه است! به خودی خود ارزشی ندارد. در آن مورد، دچار یک نوع تبعیض جنسیتی پنهان می‌شویم که زنان را یک اقلیت در نظر می‌گیرد که باید نماینده‌ای در دولت داشته باشد. و این (از وجه تئوری) با شایسته سالاری تعارض دارد. جوان گرایی هم که این روزها و در آستانه‌ی انتخابات مجلس مد شده است، همین ایراد را دارد. سن کمتر برخی افراد مزیت ویژه‌ای محسوب نمی‌شود. و چه بسا جوانانی که نامشان مطرح می‌شود را می‌بینیم که نسخه‌ی به روز شده و خطرناک تر پدران یا هم فکران بازنشسته شان هستند. اگر قرار است جوان گرایی شود، باید در تفکر جوان باشد نه در سن و سال. فکرهای فرسوده را با آدم‌های حاملشان دور بیاندازیم و فکرهای جوان‌تری که تا به حال فرصت و اجازه‌ی حضور نداشته‌اند را بیاوریم. این می‌شود جوان‌گرایی.

پی نوشت: این حرف‌ها کلی بود نه درمورد مملکت خودمان و انتخابات مجلس آن! چون لازمه‌ی این حرف‌ها چیزهایی مثل فعالیت آزادانه و مؤثر احزاب و آزادی در انتخاب است که شوخی‌ای بیش نیست!

نظرات (۳)

  • سورمه بانو
  • یه مقدار مخالفم باهات. مهمه که گروه های مختلف جامعه در مجلس و لایه های مختلف دولت و کابینه نماینده داشته باشن. کلا تکثر به دموکراسی کمک می کنه چون گروه های مختلف دید مختلفی رو با خودشون میارن و نیازهای مختلفی دارن. البته موافقم که شایسته سالاری اصل ماجراست ولی مساله اینه که مرد سفید میانسال(و در مملکت ما به  مسن و سالمند) به دلیل تکیه زدن طولانیش بر اریکه قدرت از رانت برخورداره. در واقع چون سالها در پستهای مختلف بوده و بالا اومده هم رانت ارتباطی و هم رانت اطلاعاتی و هم رانت سیاسی داره. غیر از اون کلیشه های ذهنی هم بر ضد گروه های دیگه جامعه مثل زنان، جوانان، اقلیت های دینی، معلولان و... است. یعنی کلیشه هایی وجود داره که میگه مرد سفید میانسال بیشتر می فهمه یا بهتر می تونه مشکلات رو حل کنه یا شهروندتر از بقیه است و الویت ها باید به اون داده بشه. برای همین در خیلی کشورها قوانینی وضع میشه یا فعالیتهایی انجام میشه که این سیکل شکسته بشه. مثلا از بین افرادی با شایستگی یکسان اونی انتخاب میشه که جز گروه اقلیته، یا کارهای مشابه.

    البته که در ایران ما نه شایسته سالاری داریم، نه صداقت، نه قانون، نه مبناهای دموکراسی که کار رو برای همه سخت تر می کنه و برای زنان و جوانان و اقلیتها و...  بیشتر از بقیه.

    پاسخ:
    چیزی که من توی خیلی از این جوانان تازه سر از تخم بیرون آورده می‌بینم اینه که همه‌ی معایب اون میانسال و حتی پیره رو دارن، محاسنش رو هم ندارن! همون تفکر پوسیده، که به دلیل رشد در فضای بعد از انقلاب ریشه ای تر شکل گرفته. تجربه ی کمتر. حرص بیشتر. ادعای بیشتر. پشت گرم تر و...

    گفتم که، کلا فذمولای مملکت ما متفاوته


  • سورمه بانو
  • من کلیت ماجرا رو گفتم. مساله اینجاست که ما جوان شایسته کم نداریم، منتها راهی ندارن برای رسیدن به لایه های قدرت. سیستم اینجا فساد پرور و فاسد پروره و خیلی وقتا همون جوون هم در واقع به خاطر جوونیش نیست که داره پست می گیره، اونم رانت داره و اصلا ممکنه به خاطر فسادش باشه که تا این مرحله تو سیستم بالا اومده 

    پاسخ:
    حرفی که من زدم عکسش صادق نیست. حرف من اینه که جوونی لزوما مفید یا مضر نیست. پیر با استعداد داریم، جوون با استعداد داریم، پیر بی استعداد و جوون بی استعداد هم داریم.
    در کل که هرکسی توی ایران بیاد بالا بالاخره یه جایی فاسد بوده وگرنه سیستم فاسد پسش می زد! منتهی حد و سطح فسادش هم مهمه

    خواستم یه کامنت بذارم دیدم نظرات خیلی فلسفیه نمیذارم

    پاسخ:
    همینم فلسفی بود راضی ام!
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">