دلستون

نگفتنی های از دهان در رفته ی مصطفا
دلستون

نخلستون خونه ی نخلا ؛
دلستون آرامگاه منه.
________________

Home

صفحه اینستاگرام

کانال تلگرام

About

آدرس کوتاه شده برای لینک دادن در بلاگفا :

http://goo.gl/Rql0Wp

.

مناظرات دلبرانه (درباره انتخابات-۱)

پنجشنبه, ۳۱ فروردين ۱۳۹۶، ۱۱:۲۵ ب.ظ

«#مناظره_زنده عیار واقعی کاندیداها را به نمایش می‌گذارد کیفیت‌هایی مثل تیزهوشی، مدارا، واکنش سریع، خویشتنداری، بردباری، نکته‌سنجی...»


جملات فوق اظهار نظر یکی از کاربران معروف توییتر درمورد بحث لغو مناظره‌ی زنده‌ی کانداهای ریاست جمهوری، و در عوض پخش مناظره‌ی ضبط (و شاید سانسور) شده است.

اما این پست ربطی به پخش زنده یا مرده‌ی مناظره ندارد! بلکه می‌خواستم (ضمن تأیید محاسن زیادی که مناظره دارد) بگویم ما این سال‌ها به اندازه‌ی کافی رئیس جمهور حواس جمع و زرنگ و مناظره بکن داشته‌ایم؛ اما نتیجه چه شد؟

اصلا یکی از نقطه ضعف‌های دموکراسی می‌تواند همین باشد. رأی ملت (مخصوصا رأی‌های خاکستری) ناخودآگاه به سمت کسی می‌رود که در مناظرات بیشتر دلبری کند. جذاب‌تر باشد. سؤال‌های جنجالی مطرح کند. نکته سنج باشد و از دل سخن‌های طرف مناظره نقطه ضعف بیرون بکشد. خوب بقیه را ضایع کند! درمورد چیز‌های قشنگ حرف بزند. اسم یا نشان کَله گنده‌های جنجالی را ببرد (مثلاً یکی به پسر فاسد فلانی گیر بدهد و یکی از رفع حصر بگوید.) و در یک کلام، حاضرجواب باشد.

اما داشتم کاش می‌شد به جای این معیار‌ها، به معیارهای مهم‌تری پرداخت. ایدئولوژی طرف چیست؟ چقدر توانمند است؟ چه برنامه‌هایی دارد و تیم کاری‌اش تقریباً چه کسانی هستند؟ آیا مشکلات جامعه برایش مهم هستند؟ و اصلا مشکل جامعه را چه چیزی میداند؟! (که گفته‌اند «حُسْنُ السُؤالِ نِصْفُ الْعِلْمِ»۱ )

می‌خواهیم رئیس قوه مجریه را انتخاب کنیم نه مجری تلوزیونی! پس کاش اهمیت مناظره تلوزیونی به اندازه‌ی اهمیت واقعی آن باشد تا خروجی آن، به جای یک مشت رئیس جمهور زرنگِ باحالِ زبان‌دراز، یکی باشد که دردی از کشور و مردم دوا کند!


۱) روایتی از امام حسن مجتبی به این مفهوم که نیمی از راه رسیدن به جواب درست، پرسیدن سؤال درست است!

پی‌نوشت: گاهی نظرات غیر کارشناسانه‌ی بنده در مورد حاشیه‌های کمتر پرداخته شده‌ی انتخابات را تحمل بفرمایید :)

  • مصطفا موسوی

لغو مناظره زنده

مناظره مرده

نظرات (۶)

گویند ارسطو گفته است دموکراسی استبداد عوام است...

بگذریم!
پاسخ:
بله کلا دموکراسی چیز مسخره‌ایه منتهی جز این چه میشه کرد؟!
آب کم جو؛ تشنگی آور به دست
تا بجوشد آب ات از بالا و پست...

مولوی

راه هست؛ اگر مردمی یافت شوند که دنبال راه باشند.

یک نکته هم این که اگر سخن ارسطو را آوردم به معنی این نیست که برای ایراد به دموکراسی محتاج او هستیم. شاید اگر بعضی چیزها را بنویسم برای برخی خیلی عجیب و مسخره باشد؛ پس فعلا نمی نویسم!
پاسخ:
بعضی وقتا نقل قول باید از کسی باشه که باهاش زاویه فکری داری، تا مؤثر تر باشه. مثل اثبات امامت با احادیث خود سنی‌ها و ...

سلام.

تحمل می کنیم برادر. بگو.

اینکه مناظرات غیر مستقیم باشه یک حسن داره و هزار و یک بدی و به خاطر اون یک دانه حسن نباید یک چیز خوب فدا بشه.

با حرفت هم کاملا موافقم. مثالا یکی از کاندیداهای دوره قبل که اتفاقا این دوره هم کاندید شده و اسم نمیارم که تبلیغ نباشه این بنده خدا نمیتونه خوب از خودش دفاع کنه و در کلام کم میاره . در صورتی که من با این سواد کم و زبان الکنم خیلی راحت میتونستم ازش دفاع کنم. و به حق بودنش رو ثابت کنم. و البته چون قوی هست باز هم خیلی بهش میتازند و باز هم همان روال قبلی. بعضی ها هم اینطوریند دیگر.

و البته یکی از صفات خوب یک سیاستمدار خوب همین خوب حرف زدن و بازی با کلمات در جاهای مختلف مثل یک دیپلمات قدره مخصوصا در مجامع بین المللی.

پاسخ:
سلام
داداش دوره‌ی قبلی و این دوره دو تا نامزد مشترک‌بیشتر نداشت که البته واضحه شما منظورت کدومش بود!
قدرت سخنوری همونطوری که گفتی فقط یکی از صفات خوب سیاستمداره. اما این سالها شده تنها صفت مهمش ..
  • منتظر اتفاقات خوب (حورا)
  • حرف حساب!
    پاسخ:
    بله :)
    اصولا مردم ما کسی که خوب حرف میزنه رو دوست دارن!
    ولی اینم قبول کنیم که با تغییر رییس جمهور هیچ اتفاق فاحشی قرار نیست تو این مملکت رخ بده. مگه آقای ایکس با اقای ایگرگ چه فرقی داشت؟! توی این مملکت مسول اجرایی عملا هیچ کاره است فقط مجری قوانین هست پاشم از حدود بیرون بذاره برمیخوره به مانع. موانعم که یکی دو تا نیستن ماشالله
    پاسخ:
    با این حرف موافق نیستم. هر رئیس جمهور روی یه حوزه‌ای تمرکز میکنه و این روی انرژی که کشور روی هر قسمت میذاره مؤثره. شاید هر رئیس جمهوری اومده وضع ما بدتر شده باشه، اما این به نظرم به خاطر این بوده که در زمان مناسب انتخاب مناسبو نداشتیم :)
    اینکه درسته، هر رئییس جمهوری توی یه حوزه ای موثر بوده! حتی اگه به بدی احمدی نژاد باشه!
    اما حرف من اینه که ما مردم اغلب انتخاب بهتری نداشتیم هیچ وقت! زمانی که روحانی انتخاب شد آیا گزینه ی بهتری داشتیم؟! یا الان توی این دوران گزینه ای داریم که بشه اسمش رو گذاشت انتخاب اصلح؟!
    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">