دلستون

نگفتنی های از دهان در رفته ی مصطفا
دلستون

نخلستون خونه ی نخلا ؛
دلستون آرامگاه منه.
________________

Home

صفحه اینستاگرام

کانال تلگرام

About

آدرس کوتاه شده برای لینک دادن در بلاگفا :

http://goo.gl/Rql0Wp

.

مردی به نام مصطفی

دوشنبه, ۱۴ فروردين ۱۳۹۶، ۰۹:۵۶ ب.ظ

اگر قصد دارید کتاب «مردی به نام اُوه»  بخوانید، پیشنهاد می‌کنم خواندن این پست را به زمان دیگری موکول کنید.


دو سه هفته‌ای می‌شود کتاب «مردی به نام اُوه» را تمام کرده‌ام. شاید برای این سنم مناسب نباشد اما حس می‌کنم شباهت زیادی به اُوه دارم!

اُوه کیست؟ یک پیرمرد گاه معمولی و گاه متفاوت. قوانین خاص خودش را دارد؛ و درمورد این قوانین خیلی هم سخت‌گیر است. قوانینی که شاید رعایتشان چندان هم ضروری نباشد. مثلا اگر احساس کند دادن پولی بی‌معنی است، هرچقدر هم کم باشد اجتناب می‌کند. از خرید با کارت اعتباری خوشش نمی‌آید. از این که برای هر کار کوچکی از دیگران کمک بگیرد گریزان است و سعی می‌کند خودش تنهایی همه کارها را انجام دهد. اُوه عاشق خلق کردن و آفریدن است و از چیزهایی خریدنی آماده خوشش نمی‌آید.

گاهی کارهایش بی منطق هم می‌شود. مثلا توقع دارد وقتی در حراجی گفته اند دو گلدان ۳۸ تومانی را ۵۰ میدهند، اصرار دارد یکی بخرد و ۲۵ تومان بپردازد! یا عادت دارد از روی نوع،برند، محل تولید و جنس کالاهای مورد استفاده، شخصیتشان را ارزیابی کند. مثلا کسی که ماشین فرانسوی بخرد از نظر اُوه‌کله پوکی بیش نیست.

اُوه کمی تکنولوژی‌گریز است. و بی آن که به سنتی بودن اصرار داشته باشد ناخودآگاه چیزهای کلاسیک را دوست دارد.

اُوه خودش خیلی کلاسیک است. من از اوه خوشم می‌آید. من از چیزهای کلاسیک خوشم می‌آید. کمی تکنولوژی گریزم. نظر مساعدی درمورد کسی که گوشی سه میلیون تومانی اپل در دست بگیرد ندارم؛ و پول اضافی به تاکسی نمی‌دهم.

رمان «مردی به نام اُوه» که تمام می‌شد، کهنسالی خودم را تصور می‌کردم. تنها در خانه‌ای بزرگ. خانه‌ای که با قواتین خودم اداره می‌شود و کمتر کسی حوصله دارد پا به آنجا بگذارد و با پیرمرد گوشت تلخی مثل من هم کلام بشود، چه برسد که بخواهد قوانینش را زیر پا بگذارد.

البته من همین حالا هم مثل اُوه گاهی قوانینم بی منطق می‌شوند. مثلا به گدا معمولا پول کمی می‌دهم. اما اگر توی رستوران باشم و گدا بیاید و بخواهد ننه من غریبم بازی در بیاورد و دوگانه‌ی سیر_گرسنه برایم درست کند یک سکه هم از من به او نمی‌ماسد! یا این اخلاقم که هرگز زیر بار خرید اینترنتی نمی‌روم. یا مثلا این مسئله که با خیلی از جوان‌های کم سن و سال‌تر از خودم مشکل دارم و کارهایشان به نظرم احمقانه می‌رسد؛ و خیلی شباهت‌های دیگری که با اُوه دارم.


البته اُوه فقط همین‌ها نیست. قلب خیلی مهربانی دارد. بی‌نهایت وفادار است، حتی به اصول زن مرده‌اش احترام می‌گذارد. خیلی باحوصله است و خیلی صفت‌های خوب دیگری دارد. خب به هرحال صد در صد هم شبیه اُوه نیستم!


  • مصطفا موسوی

نظرات (۳)

آخ آخ آخ 
من عاشق این کتابم و عاشق فیلمش و عاشق تمام جزییات دلچسب شخصیت اووه
یعنی مطمئنم اگه توی دنیای داستان‌ها زندگی میکردم، دلم میخواست همسایه اووه باشم یا نه..از این هم نزدیکتر. دوست داشتم دختر ِ هرگز نداشته ش باشم :)
پاسخ:
اُوه شخصیت چندان کمیابی در جامعه نبود اما توی هیچ‌رمانی کسی سراغ جزئیات چنین شخصیتی نرفته بود و انقدر دقیق موشکافیش نکرده بود!

سلام. رفیق قدیمی. عیدت مبارک. امیدوارم سال خوبی داشته باشی.

چند باری اومدم سر زدم. و از آنجایی که هر رفتی یه آمدی هست و نیومدی و نیومدی و نیومدی تا دیگه نیومدم. فراموش میشم ولی فراموش نمی کنم یاد دوستان خوب را. هر جا که هستی و هر کاری که میکنی امیدوارم خوب و خوش و سلامت و سرحال باشی. البته اینو ننوشتم که بیای به وبم فقط به رسم رفاقت اومدم که سری به یک دوست قدیمی زده باشم.

موید و موفق و پیروز زیر سایه الطاف خاصه الهی باشید.

پاسخ:
سلام آقا یاسر عزیز
ما مخلص و دلتنگت بودیم برادر.
 اولا که هر رفتی یه اومدی نداره. بسیار وبلاگهایی که میخونمشون و نمیان و برعکس! اما درمورد وبلاگ شما سه تا مسئله بود. یکی این که بلاگفاییا رو سخت میتونم دنبال کنم الان توی بیان. دوم این که شما خوذتم یه مدت طولانی که من هنوز سر میزدم وبلاگت نیمه تعطیل بود. ثالثا که من کلا یه مدت طولانی وبلاگ خونی نمیکردم!
اما ذر موج‌جدید وبلاگ خونی به کمک نرم افزارهای فیدخوان ایشالا به زودی در خدمتت هستم و استفاده میکنم :)
عیدت هم مبارک. ایشالا در کنار خانومت و آقا محمد گل و خوشتیپ خوش و سرزنده باشی:)
بنظر من شبیه اووه نیستی
پاسخ:
از یه جهتایی آره از یه جهتایی نه :)
ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">